Laat jouw werkgeversmerk voor je werken
Expert Ramon Krabbe van Applicant over IKT Masterminds <20FTE sessie.
Het thema voor onze IKT Mastermind-sessie was een sterk werkgeversmerk. Tijdens de sessie was er een gevarieerde groep ondernemers aanwezig uit verschillende branches. Dit zorgde voor een leuke dynamiek en verschillende perspectieven. Nadat we het Applicant recruitment model hadden doorgenomen kwam de interactieve sessie op gang.
Recruitment draait niet alleen maar om een vacature. Wanneer heb je als bedrijf een vacature, waar moet iemand écht aan voldoen, wanneer past iemand op een vacature en hoe zorg je er nu voor dat je de juiste mensen aan jouw organisatie verbindt. Allemaal vragen die niet altijd even makkelijk te beantwoorden zijn.
Al gauw ging men met elkaar in gesprek en werd er openhartig gesproken over verschillende uitdagingen met betrekking tot personeel. Collega’s aannemen is één, maar hoe zorg je er nu voor dat je iedereen meeneemt in de reis van de onderneming en zijn of haar rol weet te vinden en te pakken.
Uiteindelijk kwam het er steeds weer op terug. Scherpe doelen en een duidelijke visie geven richting in de zoektocht naar jouw nieuwe collega’s. Een sterk werkgeversmerk en de communicatie daarvan helpen jouw nieuwe collega’s om een beeld te vormen waarom ze juist wel of niet bij jou willen werken. Essentieel in modern recruitment. Want uiteindelijk willen we allemaal collega’s aantrekken die intrinsiek gemotiveerd zijn om zich te committeren aan de doelen en visie van de onderneming.
Het opstellen van een persona brengt focus aan zodat je weet op welke doelgroep je je wilt richten. Dit helpt bij het bepalen van de activiteiten die nodig zijn om jouw werkgeversmerk te introduceren bij de juiste groep. Want het zijn deze mensen die het succes van het bedrijf bepalen!
Afsluitend drie tips om jouw onderneming te helpen bij het werven van collega’s
1 Wees eerlijk over wie je als bedrijf bent en breng dit naar buiten.
Dat helpt de potentiële sollicitant om een beeld te vormen waarom ze juist wel of niet bij jou willen werken.
2 Alvorens je een vacature publiceert is het van belang dat je weet wie je zoekt.
Stel je zelf eens vragen als:
- Waarom zoek ik iemand?
- Wat zoek ik dan precies?
- Wat gebeurd er als ik niemand vind?
3 Blijf aansluiting zoeken op de arbeidsmarkt, ook als je even niemand nodig hebt.
Het was een waardevolle bijeenkomst om ervaringen te delen en nieuwe inzichten te verkrijgen.
Andere experts aan het woord horen?
Eerder mochten we Marjana van Belkum (Zinventief) ontvangen als expert over: Kennis beheren en borgen, het blijft mensenwerk!?
Lees haar blog