Strategie voor de toekomstgerichte ondernemer
Expert Hendri Meilink en Guus Albracht van IJsselvliet Strategie & Realisatie over IKT Masterminds <20FTE sessie.
Waar start je de nieuwe IKT Masterminds beter dan met strategie? Een blik in de toekomst werpen. Keuzes maken. En daarna in beweging komen. Genoeg ingrediënten voor een goed gesprek met een ambitieuze groep ondernemers die willen groeien. En dat werd het.
Maar wat is groei eigenlijk? Verdubbelen in aantal medewerkers? Maar wat heb je aan een groter team, als de marge niet overeind blijft? En is groei in stabiliteit niet óók wat waard? Een verrassend begin van de middag om eens bij stil te staan.
Want over één ding was iedereen het eens: stilstaan en nadenken over de toekomst is niet iets ‘voor erbij’. Strategie is een kernaspect van leiderschap. Of je nu eigenaar, directeur of innovator bent.
Breng focus aan in je actie
Strategie is een actieplan voor de middellange termijn om je doelen te bereiken. Oftewel: ‘waar speel je het spel & hoe win je?’ Een hele mond vol, maar onthoud vooral dat strategie over beweging gaat (het ‘hoe’), en niet over zondagse woorden – die zijn makkelijk om je achter te verschuilen, maar waardeloos voor je bedrijf.
De kern ligt in keuzes maken, vaker NEE zeggen dan JA.
En daar stuit je direct op de uitdaging: de kunst van keuzes maken. Dat lukt niet in de waan van de dag. En los daarvan: voor welke keuze sta je eigenlijk? Welke kansen liggen er in het verschiet? Welke positie kunnen we innemen in de veranderende markt?
Niet voor niets zeggen wij dat strategie in de eerste plaats begint bij de juiste vragen. De tweede stap is een coherent antwoord mét uitvoeringsagenda om de actie te stimuleren.
Strategie op papier?
“Ik heb wel een strategie, maar die zit in mijn hoofd. Is dat een probleem?” Dat zien we vaak bij actiegerichte ondernemers. Vastlegging voelt dan vaak als tijdverspilling. Toch zien wij de waarde ervan – visualisatie voorkomt onduidelijke communicatie en dwingt tot keuzes maken. En ik geef je op een briefje: je komt tijdens het ontwikkelproces voor verassingen te staan. Nieuwe inzichten, mooie kansen. Zo gaat dat bij samenwerken…
Heeft een strategie in onze snelle wereld nog wel zin? Of is het optikken ervan vooral zonde van je tijd? 3 redenen waarom je je strategie wil vastleggen:
1 Weet wanneer je afwijkt.
Strategie dwingt tot keuzes. Het stelt een richting om passerende kansen proactief aan te toetsen, zodat je niet met alle winden meewaait.
2 Creëer draagvlak in je samenwerking.
Succes realiseer je altijd samen met anderen. Dan communiceert een uitgewerkte strategie een stuk lekkerder dan een ‘idee ergens in je achterhoofd’.
3 Laat je verrassen.
Je zal niet de eerste directeur zijn die ‘zelf de koers wel weet, maar andere MT-leden nog niet’. Het creatieproces naar een goede strategie levert altijd nieuwe inzichten. Ik weet zeker dat de eindtekening op papier er anders uitziet dan vooraf in je hoofd.
We hopen dat jullie de tips waardevol vinden en mochten jullie nog vragen hebben neem dan vooral contact met ons op.
Met Vriendelijke groet,
Hendri Meilink en Guus Albracht van IJsselvliet Strategie & Realisatie
Andere experts aan het woord horen?
Eerder mochten we Regina Nieuwmeijer (Talentgroep Twente) ontvangen als expert over: Hoe pak jij de uitdagingen aan rondom verwachtingsmanagement in sales?
Lees haar blog